|
Opdracht Markt -en consumentenonderzoek Opdracht Markt -en consumentenonderzoek
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
silke
|
Geplaatst: 15-10-2008 16:20:37 Onderwerp: Twee paden |
|
|
Hello iedereen,
Hieronder even mijn idee over het 'te volgen pad', zoals we besproken hebben op het discussiemoment en dat Stéphanie duidelijk in het verslagje uitgelegd heeft. We kunnen deze tekst eventueel gebruiken in onze paper...Als iedereen hem goed genoeg vindt tenminste
Wanneer je aan opportunity identification doet kan je twee paden volgen. We bespreken beiden summier.
Een eerste pad beschrijft het proces waarbij onderzoekers opportuniteiten van een product dat nog niet bestaat, onderzoeken aan de hand van bijvoorbeeld focusgroepgesprekken, brainstormsessies en dergelijke.
Dit soort gebruikersonderzoek is van moeilijke aard, maar uit de literatuurstudie gebleken wel de meest gangbare. Vooral wanneer we de klassieke sequentie bekijken in de ontwikkeling van nieuwe producten. Ten eerste heb je de ‘opportunity identification and selection’, daaropvolgend ‘concept generation’, ‘concept/project evaluation’, ‘development: technical task & marketing task’ en ten slotte de ‘launch’ van het nieuwe product. Waarom wij dit pad niet kozen wordt verder besproken in de methodologie-sectie.
Het tweede pad, waarvoor wij gekozen hebben om het te volgen in ons empirisch onderzoek, is datgene waar er eerst een concept of zelfs al een product ontwikkeld wordt.
Dat kan aan de consument op een klare en duidelijke manier worden voorgesteld, met miniem voorgaande research inzake opportuniteiten.
Er wordt een technologische innovatie gecreëerd, door middel waarvan het bedrijf zich wil onderscheiden in de markt. Hier zitten we dus al een stuk verder in het proces, namelijk in de ‘developmentfase’.
Het kenmerkende aspect ligt in het feit dat we de opportuniteiten van het product pas op het einde van het ontwikkelingsproces gaan onderzoeken. Wij kozen zoals reeds gezegd voor de Entertable, wat reeds ontwikkeld is, maar nog geen ‘launch-fase’ ondergaan heeft, en waarvan wij aan de hand van schriftelijke enquêtes (verdere uitwijding in het methodologische luik) de opportuniteiten wensen te onderzoeken.
Als iemand er mankementen in ziet, of fouten, zeg het zeker...! |
|
Terug naar boven |
|
 |
Sandra
|
Geplaatst: 17-10-2008 10:07:40 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de je stukje tekst eens gelezen en ik vind hem echt goed!!, juist één detailke: het is Entertaible ipv entertable Doe zo voort zou ik zeggen  |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!