Opdracht Markt -en consumentenonderzoek Opdracht Markt -en consumentenonderzoek
Opdracht Markt -en consumentenonderzoek

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Bespreking Artikels

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Opdracht Markt -en consumentenonderzoek -> Online databases
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
silke

BerichtGeplaatst: 03-10-2008 16:27:34    Onderwerp: Bespreking Artikels Reageren met citaat

Hallo!

Ik heb een heel erg goed artikel gevonden in 'Marketing Science' (2006). Het heet: 'Idea Generation, Creativity, and Incentives' van Toubia. Het gaat eigenlijk over een kwalitatieve methode via dewelke men op een creatief idee komt, om dus een nieuw product te ontwikkelen. Hoe men te werk gaat (onder andere door Brainstorming (er staan nog andere methodes in), en hoe Incentives (positieve prikkels) hierbij kunnen helpen. Volgens mij best interessant.
Ik zag ook in de bibliografie veel goede verwijzingen staan, naar boeken & artikels, ik check even of we die zouden kunnen vinden in de bib...

babaai!
x
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
silke

BerichtGeplaatst: 03-10-2008 16:35:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Hay,

Een tweede volgens mij interessant artikel (ik heb het nog niet volledig doorlezen, maar er komen onder andere verschillende stappen in het ideation proces, creativity proces in voor, alsook bruikbare schema's enzo:) )

Het artikel 'Fostering Innovation in Conceptual Product Design through Ideation' komt uit:
Information-Knowledge-Systems Management
Volume 4 , Issue 1 (January 2004)
Pages: 15 - 33
Year of Publication: 2004

(Kzet dit weekend alles apart in APAsysteem...)
Terug naar boven
silke

BerichtGeplaatst: 03-10-2008 16:43:34    Onderwerp: Reageren met citaat

En een derde (denk ik) bruikbaar artikel, is eentje uit 'Journal of Marketing Research' (1999), 'Toward Identifying the inventive templates of New Products: A Channeled Ideation Approach'

Kort gezegd gaat het hier over het feit dat 'new product ideation' verbeterd kan worden door het identificeren en gebruiken van gedefinieerde schema's, afgeleid van een historische analyse van product-gebaseerde trends, deze worden 'templates' genoemd. Die kunnen ons helpen bij het begrijpen en het voorspellen van het succes van een nieuw product.
Terug naar boven
silke

BerichtGeplaatst: 03-10-2008 16:53:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Tijdens het zoeken stootte ik op een misschien minder direct bruikbaar artikel. Maar het zou mss interessant zijn moesten we ook zo iets kleins in ons onderzoekje steken. De invloed van 'Gender' op het Opportunity Identification proces.

Het heet dan ook: 'The Role of Gender in Opportunity Identification' en komt uit 'Entrepreneurship: theory & practice' (2007)

't is maar een idee'tje hé, eerst zien waar we uitkomen met de rest van ons onderzoek Smile

x
Terug naar boven
silke

BerichtGeplaatst: 03-10-2008 17:06:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Een (voorlopig) laatste artikel waar systemen in uitgelegd staan ivm opportunity identification, innovation en dergelijke is:
'Managing the Opportunity Portfolio' uit 'Research-Technology Management', Vol. 51, No. 5. (September 2008), pp. 27-38'.
Terug naar boven
silke

BerichtGeplaatst: 05-10-2008 11:07:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Hellooo!

Hoe zit het met de andere vindsels? Wink

x
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Opdracht Markt -en consumentenonderzoek -> Online databases Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: